×

ما در تمام نقاط تهران شعبه داریم

در کمترین زمان ممکن تعمیرکاران ما در خدمت شما خواهند بود

ثبت درخواست تعمیر فوری

مزایا و معایب اینورتر در کولر گازی

10 شهریور 1398 توسط

چرا در کولر گازی های جدید از اینورتر استفاده می کنند ؟

اینورتر کولر گازی چیست ؟ یکی از به کاربردی ترین انواع اینورتر که استفاده بیشتری از آن می شود اینورتر در کولر گازی است که در مدل های جدید کولر گازی از آنها استفاده می شود. کولر گازی های قدیمی طوری کار می کردند که وقتی دمای آن را با دمای مد نظر خودمان تنظیم می کردیم، کولر دمای اتاق را به دمایی که ما مشخص کرده ایم می رساند و سپس ترموستات داخلی آن به طور خودکار کولر را خاموش می کرد. البته این ترموستات در هر لحظه دما را چک می کرد و به محض تغییر دمای محیط دوباره کمپرسور کولر گازی را روشن می کرد. پیش از این هم در مقاله ای مجزا در رابطه با اینورتر در یخچال صحبت کرده ایم.

با تکرار این چرخه و خاموش و روشن شدن کمپرسور به صورت مداوم مصرف برق به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کرد. مخصوصا در هنگام روشن شدن. همچنین به موتور کولر هم شوک های الکتریکی وارد می شود که می تواند برای آن دردسر ساز باشد. به خاطر همین مشکلات امروزه کولر گازی های جدیدی به جای کولر های قدیمی وارد بازار شده اند که در آنها از اینورتر استفاده می شود.

 

اینورتر در کولر گازی

مزایای اینورتر در کولر گازی

  •  در کولر های گازی از اینورتر برای تنظیم و کنترل سرعت موتور استفاده می کنند.
  •  با اینورتر به راحتی می توانید جهت دور را بدون اینکه از کنتاکتور استفاده کنید تغییر دهید.
  •  اینورتر می تواند بدون اینکه برق کولر را قطع و وصل کند، باعث روشن و خاموش شدن موتور آن شود.
  •  اینورتر ضربه های مکانیکی کمتری به کولر وارد می کند و به همین دلیل در افزایش طول عمر قسمت مکانیکی بسیار موثر است.
  •  گازی که در کولر های دارای اینورتر استفاده می شود گاز R410a است که از گاز R22 که در کولر های عادی از آن استفاده می شود بسیار سرد تر است.
  •  یکی دیگر از وظایف اینورتر جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد ولتاژ است پس می تواند به عنوان کنترل کننده میزان ولتاژ کولر هم از آن استفاده شود که برای مراقبت و حفظ ایمنی دستگاه بسیار ضروری است. از اینورتر در کولر گازی برای تنظیم و کنترل دور موتور کولر هم استفاده می کنند.
  •  وجود اینورتر در هنگام راه اندازی دستگاه بسیار حائز اهمیت است زیرا ضربه هایی که به کوپلینگ ها، گیربکس ها، تسمه ها، زنجیر ها و دیگر بخش ها وارد می شود را حذف می کند و باعث بیشتر شدن طول عمر کولر می شود.
  •  اینورتر از گرم شدن بیشتر از حد دستگاه هم جلوگیری می کند. مواقعی که موتور به صورت نوسانی فعالیت می کند و در این حین خاموش می شود، اینورتر باعث می شود که موتور و کولر و بیش از حد گرم نشوند.
  • معمولا وقتی از موتور های الکتریکی استفاده می کنیم به برق سه فاز که که فشار آن 380 ولت است احتیاج داریم اما اگر کولر ما دارای اینورتر باشد و موتور آن هم کمتر از 4 کیلووات باشد، برق 220 ولت هم برای آن کافی است. یعنی شما با برق خانگی به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توانید باعث کار کردن یک موتور سه فازه شوید.

معایب اینورتر

اینورترها معایبی هم دارند اما در اکثر اوقات این عیب ها را می توان با احتیاط عمل و استفاده درست برطرف کرد.

رزونانس سازه ای

نویز و رزونانسی که اینورتر تولید می کند می تواند باعث به وجود آمدن سطوح لرزش بیش از حد شود که برای دستگاه های اطراف ان و محیط پیرامون مضر است.

 دینامیک روتور

وقتی که عامل چرخشی اینورتر دچار سرعت جانبی بحرانی می شود، ریسک آن با برنامه کاربردی اینورتر افزایش پیدا می کند. سرعت جانبی بحرانی زمانی به وجود می آید که سرعت اجرای آن با یکی از فرکانس های طبیعی و جانبی روتور در یک زمان اتفاق بیفتند.

 ملاحظات بیشتر برای اینورتر ها ( VFD)

  • نصب و احداث اینورتر ها به سادگی انجام نمی پذیرد و برای این کار باید یک برنامه کاربری طراحی و اجرا شود.
  • پرس های هیدرولیک را می توان با تنظیم ارتفاع موتور و استفاده از راهنمای جانبی قابل تنظیم روی کولر نصب کرد.
  • اینورتر ها با اغلب موتورهایی که برق منطقه آنها از 400 ولت بالاتر نمی رود به راحتی تطبیق می شوند که ایران و کشور های اروپایی و بسیاری از مناطق دیگر در این دسته قرار می گیرند اما مشکلی که در آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد این است که برق ورودی آنها بیشتر از 440 ولت است. به همین دلیل برای نصب آن به  یک عایق مستحکم و پایدار نیاز است.

مطالب پیشنهادی :



نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

تماس مستقیم با کارشناس (لمس کنید)