×

ما در تمام نقاط تهران شعبه داریم

در کمترین زمان ممکن تعمیرکاران ما در خدمت شما خواهند بود

ثبت درخواست تعمیر فوری

چیلر

23 بهمن 1397 توسط ادمین

چیلر یا Chiller دستگاهی بسیار پیشرفته است که حرارت را از انوع مایه بشتر (آب) میگیرد و بر اساس سیکل تبرید که از آب دریافت می کند اقدام به تولید بخار یا جذبی می کند. استفاده از این دستگاه در خنک کردن هوا  و یا خنک کردن دستگاه ها مثل فن ها و هواساز ها و همچنین فن کوئل ها کاربرد دارد که البته به صورت یک سیکل بوده و در درون یک مبدل حرارتی همیشه جریان دارد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر به آن بپردازیم حرارتی که از مایع ها جمع آوری می شود باید به خارج انتقال یابد و یا حرارت جمع شده برای کارایی های بیشتر نیز برای نقطه هایی که گرما دارند نیز استفاده شود. در حال حاضر بسیاری از افرادی که به دنبال همچین فناوری ای می باشند نگران طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. نگرانی هایی درباره تعمیر و نگهداری و همچنین آسیب های احتمالی وجود دارد که با رعایت نکات ایمنی این نگرانی قابل رفع شدن می باشد.

انواع چیلر

چیلر همانطور که مشخص می باشد به دودسته چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می شود و البته شکل های مختلف چیلر بسته به نوع خنک کردن ماده مبرد می باشد که خود به سه دسته یعنی : آب خنک، هوا خنک و تبخیری نیز به صورت کلی تقسیم می شود.

چیلر

اگر بخواهیم بیشتر به این دو نوع چیلر بپردازیم اینگونه می گوییم: در نوع چیلر تراکمی با کمک و استفاده از انرژی الکتریکی کار می کند و در نوع دیگر چیلر جذبی با کمک انرژی حرارتی که دریافت می کند اقدام به تولید سرما و هوای خنک مکند.

چیلرها انواع مختلی را دارا می باشند که ما در ادامه به صورت دقیق تر این موضوع را مرحله به مرحله پیش می بریم البته باید در نظر داشته باشید که می توانید برای تعمیر چیلر با ما تماس بگیرید.

چیلر تراکمی

همانطور که مشخص بوده در چیلر های تراکمی گاز در مرحله اول توسط کمپرسور، پخش و یا متراکم می شود بعد از طی این محله گاز به کندانسور می رسد و توسط آب موجود و یا توسط هوا خنک می شود و به مایع تبدیل می گردد البته جالب است بدانید که این آب با گذشت و طی مسیر با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین کاملا وارد خنک کننده یا نام دیگر آن اواپراتورمی شود که مشخص می باشد که دارای فشار کمتری بوده که این کاهش فشار به صورت کل باعث تبخیر مایع شده و در نهایت مایع سرد کننده با دریافت گرمای پنهان تبخیر خود از محفظه خنک کننده باعث می شود که برودت در مواردی که با دستگاه خنک کننده در ارتباط می باشد می گردد و در نهایت گازی که توسط تبخیر به وجود آمده است به کمپرسور بر می گردد.

تعمیر چیلر

با سرعت بسیار بالایی که بخار در مسیر لوله و هوای مسیر کندانسور دارد باعث مکیده شدن می شود و خلاء در بخش کندانسور به خاطر تبدیل شدن بخار به آب و اختلاف حجم مابین بخار و آب درست می شود.

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی که با کمپرسور رفت و برگشتی می باشد
  • چیلر تراکمی با نوع کمپرسور اسکرو
  • چیلرهای تراکمی با نوع کمپرسور اسکرال
  • چیلرهای تراکمی با نوع کمپرسور سانتریفیوژ

کنترل‌کننده‌های فشار در چیلر تراکمی

توضیح کنترل فشار بالا و پایین

این دستگاه و یا وسیله بسیار کاربردی برای کنترل فشار بوده و دو لوله موئین در این فرایند دارا بوده که کار اصلی آن یعنی لوله LP به مکش کمپرسور متصل می کند و همچنین لوله HP را به بالا فشار می دهد.

در این دستگاه و یا سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار و مکش و دهش استاندارد کار کند و درصورتی که فشار موجود کم تر و یا بیشتر کند این وسیله فورا دستگاه را خاموش می کند و از مشکلات احتمالی جلوگیری می کند که البته این فشار کاملا قابل تنظیم می باشد.

نکته: در دستگاه چیلر تراکمی میزان فشار پایین معمولا بر روی ۳۰ psi بوده ودر فشار بالا نیز روی psi ۲۲۰ بوده و همچنین با کندانسور هوایی معمولا فشار پایین را بر روی ۴۰ گذاشته و فشار بالا را بر رووی 250 قرار می دهند و البته قابل تنظیم می باشد.

در صورتی که کمپرسور بر اثر فشار بالا خاموش و یا قطع شود حتما باید اقدام به رفع عیب سیستم کرد و در نهایت برای این کار دکمه ریست را میزنیم اما در حالتی که بر اثر فشار پایین این کارر یعنی کمپرسور قطع شود لازم نیست که دکمه ریست زده شود و با افزایش گاز می توان چیلر را به حالت عادی برگرداند.

نحوه کنترل فشار روغن

این وسیله بسیار ضروری و مهم برای کنترل کردن روغن کمپرسور می باشد. باید بدانید در صورتی که در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث خرابی و صدمه به کمپرسور می شود. این وسیله که کار کنترل روغن را دارد دارای دو لوله می باشد که یکی از این دو لوله به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور متصل بوده و لوله دیگر به قسمت فشار روغن کمپرسور وصل می باشد. مابین فشار مکش کمپرسور و همچنین فشار روغن باید دست کم 10 psi تفاوت فشار باشد و در غیر اینصورت اگر باشد کنترل کننده روغن دستور قطع خواهد داد.در مواقعی که فشار روغن کمتر از 10 باشد یک هیتری که درون آن وجود دارد شروغ به داغ شدن می کند و در حدود 90 ثانیه طول می کشد که دستور قطع کردن را صادر کند.

معرفی ساختمان چیلر تراکمی

  1. الکتروموتور: کار الکترو موتور به حرکت دراوردن میل لنگ کمپرسور می باشد که در نهایت گاز مبرد در کمپرسور پراکنده و یا متراکم خواهد شد.
  2. کوپلینگ: کار کوپلینگ جفت کردن محور الکترو موتور و محور میل لنگ کمپرسور می باشد.
  3. کمپرسور: گاز خروجی را از اوپراتور می گیرد و متراکم می کند و در نهایت به کمپرسور می رساند.
  4. لوله رانش: کار اصلی این وسیله گرفتن گاز از کمپرسور می باشد و به کندانسور می رساند.

(این مطلب بروزرسانی می شود)



نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

تماس مستقیم با کارشناس (لمس کنید)