×

ما در تمام نقاط تهران شعبه داریم

در کمترین زمان ممکن تعمیرکاران ما در خدمت شما خواهند بود

ثبت درخواست تعمیر فوری

کولر گازی چیست و چه وظیفه ای به عهده دارد؟

10 شهریور 1398 توسط

کولر گازی چیست؟

کولر گازی دستگاهی است که وظیفه آن خنک کردن هوا است و با توجه به دمایی که ما برای آن تنظیم می کنیم، با استفاده از ترموستات دمای هوا را به دمای مشخص شده می رساند. این که از چه نوع مدلی استفاده کنیم بستگی به محل و نوع کاربرد آن دارد. در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

کولر گازی چیست

الف) کولر گازی اسپلیت ( Split Air Conditioner)

این نوع کولر گازی سیستم سردسازی هوا را در دو بخش انجام می دهد. یک بخش آن داخل ساختمان و بخش دیگر باید در هوای آزاد قرار بگیرد.یعنی بخش پر سر و صدای کولر گازی که کمپرسور آن است در هوای آزاد نصب می شود و فقط اپراتور کولر که وجود آن در داخل ساختمان لازم است در داخل نصب می شود. دستگاه این نوع کولر گازی می تواند به صورت دیواری، سقفی کاستی، سقفی، زمینی و کانالی در داخل ساختمان نصب شود. البته در اسپلیت کانالی قبل از نصب باید یک کانال کشی مناسب برای پخش هوای خنک در خانه وجود داشته باشد.

 اسپلیت ایستاده یا کابینتی

این مدل هم کاملا مشابه اسپلیت ساده است و هم دستگاه داخلی و هم دستگاه بیرونی دارد. تنها فرق آن با کولر گازی اسپلیت ساده این است که به دلیل طراحی داخلی خاصی که دارد پرتاب باد آن بیشتر است و محیط بزرگتری را خنک می کند و به همین دلیل در سالن ها و مسجدها و اداره جات از آن بیشتر استفاده می شود. کولر گازی های اسپلیت ایستاده انواع مختلفی دارند که در برخی از انواع آن سیستم خروجی هوا به صورت کانالی است و باید یک کانال کشی مناسسب در محل توزیع هوا وجود داشنه باشد. در برخی از آنها نیز دستگاهی که در فضای آزاد قرار می گیرد فقط کندانسور کولر است یعنی کمپرسور آنها در داخل دستگاه اصلی طراحی شده است.

ب) کولرگازی چند تکه یا چند پنل ( Multi Split)

این نوع کولر ها یک بخش بیرونی دارند که کمپرسور و کندانسور کولر در آنها قرار می گیرد و تعداد بخش های داخلی آن بیشتر از یکی هستند. از 2 تا حدود 100 دستگاه داخلی برای این کولر ها می تواند وجود داشته باشد. اگر تعداد دستگاه های داخلی بیشتر از 4 تا باشد، باید برای کنترل و استفاده مجزای آنها از یک تکنولوژی پیشرفته کمک بگیرید و در این حالت هر کدام از دستگاه های داخلی حکم یک دستگاه کاملا مجزا را دارند که در اصطلاح به آنها سیستم های جریان مبرد قابل تغییر یا VRF می گویند.

ج) کولرگازی پنجره ای یا اتاقی ( Room Air Conditioner)

روش سرد سازی این نوع کولر گازی روش تراکمی است و معمولا برای خنک کردن یک جای کوچک مثل یک اتاق خواب از آن استفاده می شود. معمولا ظرفیت این نوع کولر ها از 12000 تا 240000 متغیر است.

کولر های گازی پنجره ای را همانطور که از اسمش پیداست معمولا در داخل پنجره نصب می کنند. به این صورت که قسمتی از پنجره را می برند و دستگاه را طوری در آن قرار می دهند که قسمت جلویی و خروجی هوای آن در داخل اتاق قرار بگیرد و قسمت پشتی که شامل موتور و کندانسور و … است در هوای آزاد باشد. پس دلیل اینکه به آن کولر گازی پنجره ای می گویند هم همین است.

اجزای اصلی کولر گازی پنجره ای یا اتاقی:

1. کمپرسور: کمپرسوری که در این نوع کولرها استفاده می شود از نوع بسته است و در اکثر مواقع نوع آن رفت و برگشتی یا دوار غلطکی است و چون کل کولر نزدیک اتاق قرار دارد معمولا صدای کمپرسور آن در داخل اتاق شنیده می شود.

2.کندانسور: کندانسورهای این کولر ها معمولا از نوع هوایی کوچک است و باید در قسمت پشتی کولر گازی و در هوای آزاد قرار بگیرد. وظیفه ی تبادل حرارت را در این کندانسورها یک فن به عهده می گیرد.

3. لوله مویین: قبلا هم گفته ایم که در سیستم های سرد کننده کوچک به جای شیر انبساط از یک لوله مویین استفاده می کنند که وظیفه آن کنترل دبی جریان و به تعادل رساندن فشار سرد شده است.

4.اواپراتور: نوع اپراتور هم در این کولر ها کویل انبساط مستقیم است و به وسیله جریان اجباری هوا باعث خنک شدن فضای اتاق می شود.

برای اینکه در کویل اپراتور کنوکسیون اجباری به وجود آید از یک فن کوچک گریز از مرکز استفاده می کنند. در این نوع کولرها اواپراتور در بخش جلویی آن که در اتاق قرار دارد نصب می شود.

 

د) کولر گازی پرتابل یا قابل حمل ( Portable Air Conditioner)

شکل و شمایل این مدل دستگاه های پرتابل بسیار شبیه به کولرهای پنجره ای است و تنها تفاوت آن این است که نیازی نیست آن را در جای خاصی نصب کرد و به راحتی می توان آن را حمل کرد. ظرفیت این نوع از کولر ها معمولا از 9000 تا 24000 متغیر است. برای اینکه هوای گرم داخل کندانسور این دستگاه را به بیرون منتقل کنند معمولا از یک لوله پلاستیکی استفاده می شود. از این نوع کولر ها اکثرا در محل های کوچک استفاده می کنند.

 

مقایسه کولر های آبی و گازی

وظایف کولر گازی

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی

در بسیاری از مناطق ایران کولر های آبی جای خود را به کولر گازی داده اند. این جایگزینی به علت مزایا و برتری هایی است که در لیست زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • تهویه ی سریع تر هوا
  • بر خلاف کولرهای آبی رطوبت هوا را نیز تنظیم می کنند.
  • کنترل تهویه مطبوع محیط
  • چند منظوره بودن

البته باید در کنار این مزایا مصرف بیشتر و نصب سخت تر کولرهای گازی را نیز در نظر داشته باشید. البته انتخاب کولر گازی بر حسب آب و هوای منطقه می تواند به صرفه جویی در مصرف برق صرفه جویی نمایید.



نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

تماس مستقیم با کارشناس (لمس کنید)