×

ما در تمام نقاط تهران شعبه داریم

در کمترین زمان ممکن تعمیرکاران ما در خدمت شما خواهند بود

ثبت درخواست تعمیر فوری

نشت گاز یخچال فریزر و نحوه تشخیص آن

18 شهریور 1398 توسط

بوی شیمیایی گاز و صدای تولید در هنگام خروج از سیستم علائمی هستند که نشان‌دهنده نشت گاز یخچال فریزر می‌باشند که براثر آسیب وارده به دستگاه در هنگام حمل و نقل و یا ذوب برفک‌ها بوجود آمده‌اند. اما همیشه به این سادگی‌ها هم نیست.

چون ممکن است گاهی بدون هیچ‌گونه آسیبی و پس از مدتی یخچال گاز خالی کرده باشد. اگر به سرعت از علت نشت گاز یخچال فریزر جلوگیری شود، جلوی خرابی‌های بیشتر گرفته شده که این کار مستلزم داشتن دانش و اطلاعات لازمه مرتبط با این مبحث است که بسیاری از افراد در جستجوی کسب آن‌ها هستند. در این مقاله سعی شده است که هرآنچه لازم است درباره علت خالی شدن گاز یخچال فریزر و تشخیص آن بدانید، به شما گفته شود.

علت نشت گاز یخچال فریزر

دلایل اهمیت تشخیص نشت گاز یخچال فریزر

خالی شدن گاز یخچال از مشکلات عمده مشتریان است و به دلایل مختلفی هم به وجود می‌آید. اما چرا باید به آن اهمیت داد؟ توضیحات زیر را قبل از علت نشت گاز به شما ارائه می‌دهیم تا از اهمیت این مساله و نیاز به تشخیص به موقع آن آگاه باشید.

در کل سیستم خنک کننده یخچال از اواپراتور، کمپرسور و ترموستات تشکیل شده که به شرح سطحی عملکردشان می‌پردازیم. ترموستات که وظیفه فرمان‌دهی به کمپرسور جهت روشن یا خاموش شدن را می‌دهد، پس از افزایش دمای یخچال آن را روشن می‌کند. پس از به جریان افتادن گاز فریون موجود در یخچال توسط کمپرسور، که در قسمت لوله‌های اواپراتور وجود دارد، عمل خنک‌کنندگی با پایین آمدن دما صورت می‌گیرد. با به جریان افتادن گاز در لوله‌ها، هوای سرد به قسمت فوقانی یخچال رسیده و آن را به داخل دستگاه منتقل می‌کند. این هوای سرد، گرمای داخل یخچال را جذب کرده و به مایع تبدیل می‌شود. تکرار مرتب این چرخه با افزایش دمای داخل دستگاه شکل می‌گیرد.

این چرخه که توسط گاز شکل می‌گیرد، درصورت نشتی آن با مشکلاتی مواجه می‌شود. اهمیت تشخیص نشتی آن جایی مشخص می‌شود که اگر موتور برای سرد کردن محیط بیش از اندازه کار کند، منجر به کاهش طول عمرش شده که در نهایت پس از خرابی، مواد غذایی داخلش را نیز فاسد می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که با مشاهده علائم باید در اسرع وقت جهت تعمیر یخچال فریزر اقدام کنیم.

انواع مختلف نشت گاز یخچال فریزر

نشتی انواع مختلفی دارد. درصورتی که تخلیه گاز به آهستگی و توسط روزنه کوچکی انجام شود، تشخیص آن باید با وسیله گیج فشار یا وسایل مشابه و توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام گیرد. البته علائمی ظاهری در یخچال وجود دارد که در تشخیص این مورد به ما کمک می‌کند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش سرمای داخلی یخچال، تغییر صدای کمپرسور، نشتی روغن از سیستم و پخش شدن روی زمین و ناحیه‌های اطراف اشاره نمود.

ذکر این نکته ضروری است که همیشه کاهش سرمای داخلی یخچال به علت نشت گاز یخچال فریزر از سیستم نمی‌باشد. عوامل دیگری از جمله مشکلات الکتریکی و یا مکانیکی می‌تواند از عمده‌ترین دلایل کاهش سرمای یخچال باشد و مورد فوق تنها یکی از آن‌هاست. درصورت کارکرد دائمی موتور یخچال یا کمپرسور، می‌توان از آن به‌عنوان یکی از دلایل نشتی گاز اشاره نمود اما در شرایطی که کمپرسور کار نکرده یا گرم می‌کند، کمبود گاز را نمی‌توان دلیل اصلی آن نامید.

از کجا بفهمیم گاز یخچال تمام شده

چرا گاز داخل یخچال خالی می‌شود؟

نشت گاز یخچال فریزر دلایل متعددی دارد که هر کدام می‌تواند زمینه‌ساز بروز این مشکل شود. این مواردی که منجر به خالی شدن گاز یخچال می‌شود به شرح زیر است:

فرسودگی لوله‌ها؛ علت اصلی نشتی گاز یخچال فریزر

لوله‌های متصل در پشت یخچال، محل گاز فریون و عبور آن می‌باشد. درصورت وجود روزنه، شکستگی یا ترک، گاز داخل لوله به بیرون نشت می‌کند. دلایل ایجاد این شکستگی‌ها، بالا رفتن عمر یخچال، استفاده از لوله‌های بی‌کیفیت و یا ضرب وارده می‌باشد. برای جلوگیری از استفاده از لوله‌های بی‌کیفیت، مس بهترین گزینه برای جنس آن‌ها می‌باشد چرا که در برابر رطوبت واکنش نشان نداده و مقاومت بالایی دارد.

وجود سوراخ در صفحه داخلی؛ علت بعدی نشتی گاز یخچال فریزر

گاز فریون نه‌ تنها در لوله‌ های خنک‌کننده وجود دارد، بلکه در قسمت لوله‌ های خنک‌کننده داخلی یخچال نیز وجود دارد. این لوله‌ها در مدل‌های قدیمی‌تر که فریزر در قسمت بالایی یخچال وجود داشت، در این بخش بوده و در پایین صفحه داخلی از جنس آلومینیوم نصب می‌شود. اما در مدل‌های جدیدتر این لوله‌ها در قسمت تحتانی یخچال قرار دارند که در هر دوحالت باعث می‌شود درصورت اصابت وسایل نوک تیز هم‌چون چاقو به آن، در زمان تمیز کردن و برفک‌زدایی، سوراخ‌هایی در این لوله‌ها ایجاد می‌شود که منجر به خروجی گاز داخل لوله می‌شود.

مشکلات و خرابی‌ها در درایر؛ سومین علت

در کنار کمپرسور و در قسمت پشتی و پایینی یخچال، لوله‌ی باریکی متصل به مخزنی کوچک وجود دارد که از جنس مس می‌باشد. تصفیه گاز یخچال از طریق این لوله و مخزن متصل انجام می‌شود که منبع تصفیه گاز یخچال تلقی می‌شود و حساسیت بالایی نسبت به ضربه دارند. از دلایل آسیب به این قطعه می‌توان جابجایی‌های اشتباه یخچال را نام برد که نهایتا منجر به نشت گاز یخچال فریزر می‌شود.

 علائم نشتی گاز یخچال فریزر

 نشت گاز یخچال فریزر

این سوال مطرح است که چگونه متوجه خالی شدن یا اتمام گاز یخچال شویم؟ نشانه‌های متعددی از نشتی گاز یخچال وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بوی بد موجود

درصورتی که داخل دستگاه تمیز باشد و مواد غذایی‌ها هم سالم، اما بوی بد ماده غذایی فاسد به مشام بخورد، می‌تواند از نشانه‌های نشتی گاز باشد. نشت گاز فریون و ورود به دستگاه، بوی نامطبوعی را تولید می‌کند که آزاردهنده بوده و می‌تواند از نشانه‌ها و علائم نشتی باشد. درصورت وجود این بو با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید تا در حل این مشکل به شما کمک کنند.

یخچال سرد نمی‌شود

از دیگر نشانه‌های نشت گاز یخچال فریزر ، عدم تغییر دمای یخچال و سرد نشدن آن است. درصورتی که کمپرسور به درستی کار کند، یخچال باید دمایش کاهش یابد. در غیر این صورت اگر دما افزایش یافته، می‌تواند یکی از علائم نشتی گاز باشد. البته افزایش دما تنها به خالی بودن گاز مربوط نمی‌باشد و دلایل دیگری هم‌چون خرابی ترموستات و کمپرسور می‌تواند بر این حالت مثمر ثمر باشد. به همین دلیل برای تشخیص نشتی گاز تنها به افزایش دمای یخچال اکتفا نکنید.

لوله‌های پشت یخچال گرمی ندارند

عملکرد گاز فریون بدین شکل است که پس از به جریان افتادن در لوله‌های پشت یخچال که به شکل مارپیچ نیز هستند، سرما را به داخل یخچال انتقال داده و پس از جذب گرمای موجود، باعث گرم شدن خود لوله نیز می‌شود. تشخیص نشتی گاز به وسیله گرمی یا سردی این لوله‌ها یکی دیگر از راه‌های موجود برای تست می‌باشد، که داغ نبودن لوله به مفهوم نبودن گاز فریون در دستگاه می‌باشد.

مطالب پیشنهادی توسط کاربران : علت یخ زدن لوله های پشت یخچال

مشاهده روغن روی لوله‌های پشت دستگاه

در قسمت کندانسور و در داخل لوله‌های آن، به غیر از گاز موجود روغن نیز قرار دارد که درصورت مشاهده روغن روی لوله‌های پشت، می‌تواند یکی از نشانه‌های نشتی گاز باشد. چراکه روغن از طریق روزنه و سوراخ‌های لوله به بیرون درز کرده و گاز نیز با آن خارج می‌شود.

تشخیص نشت گاز یخچال فریزر تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود و متخصصان حرفه‌ای از روش‌هایی مانند آب و صابون و گاز فلورسنت برای تشخیص نشتی گاز استفاده می‌کنند که در بین این‌ها گاز فلورسنت، سریع‌ترین و دقیق‌ترین روش جهت تشخیص این امر می‌باشد. روزنه‌های بسیار ریز نیز با این روش به راحتی شناسایی شده و بسیار کم هزینه‌تر از سایر روش‌ها می‌باشد.

گاز خالی‌شده را چگونه مجددا پر کنیم؟

شارژ مجدد گاز خالی‌شده فریون در لوله‌های یخچال نیازمند تجربه، مهارت و تجهیزات لازم است. تنها کاری که کاربران می‌توانند انجام دهند، تشخیص نشتی گاز از طریق مطالب فوق بوده و جهت شارژ مجدد باید از طریق متخصصان تعمیرات لوازم خانگی در نمایندگی‌های مجاز اقدام نمایند.

یافتن محل دقیق نشت گاز یخچال فریزر

تعیین محل دقیق نشتی گاز به روش زیر امکان پذیر است. درصورتی که قسمتی مشکوک به نشتی می‌باشد، کافی است با ریختن مایع ظرفشویی و آب (یا هرنوع ماده‌ی کف‌زا) روی محل مورد نظر کمی کف ایجاد کرده و مشاهده کنیم که نتیجه به چه شکل می‌باشد. اگر با ایجاد کف، حباب‌های کوچکی روی آن تشکیل شود، نشان‌دهنده نشتی گاز در محل مورد نظر می‌باشد. در غیر این صورت خروج گاز در آن محل انجام نمی‌گیرد.



نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

تماس مستقیم با کارشناس (لمس کنید)