×

ما در تمام نقاط تهران شعبه داریم

در کمترین زمان ممکن تعمیرکاران ما در خدمت شما خواهند بود

ثبت درخواست تعمیر فوری

نحوه شارژ گاز R410a برای کولر گازی اینورتر

28 مرداد 1398 توسط ادمین

آموزش شارژ گاز کولر گازی اینورتر

آموزش کامل نحوه شارژ گاز R410a برای کولر گازی اینورتر در این مطلب برای شما عزیزان آماده شده است و انتظار می رود پس از خواندن این آموزش بتوانید بدون هیچ مشکلی و طبق استاندارد های جهانی بتوانید اقدام به شارژ کولر گازی با گاز R410a کنید.

شارژ گاز R410A

ما می خواهیم توضیحاتی قبل از شروع آموزش روش شارژ گاز R410a در کولر گازی اینورتر به شما عزیزان بگوییم تا بتوانید به صورت کامل این مطلب را متوجه شوید.

گاز هایی که در لوازم برودتی استفاده می شود گاز فریون و یا مبرد نام دارد که این نوع گاز ها شیمیایی بوده و هرچند سال یکبار شرکت های سازنده اقدام به تولید یک سری گاز های جدید می نمایند که بتوانند با محیط زیست سازگار تر شوند و ضرر های آن را برای محیط زیست (ODP (OZON POTANTI DEPLETION) به معنای تخریب لایه ازون را کاهش دهند. نحوه شارژ گاز R410a :

بیشترین میزان صدمه و تخریب مطعلق به مبرد R11 می باشد که به عنوان مبنا شناسایی شده است و با عدد 1 نشان داده می شود! به عبارتی دیگر اگر هرچقدر ODP مبرد کم تر باشد درصد تخریب آن برای لایه ازون کم تر می باشد.

مواد تشکیل دهنده گاز R410a چیست؟

شاید برایتان جالب باشد و اگر کمی در این زمینه اطلاعات داشته باشید گاز R410a از ترکیب و یا مخلوط دو گاز دیگر به نام های (R-125 ( CF3CHF2 و (R32 (CH2F2 یعنی 50/50 تشکیل شده و در زمینه تولید سرما بسیار عالی بوده و نقطه جوش آن ۵۱٫۴- درجه می باشد و در مقابل گاز R22 که نقطه جوش آن نیز منفی ۴۰٫۸ درجه می باشد بسیار بازدهی بالا تر و قوی تر بوده و سازگاری مناسب با ODP دارد که این نوع گاز در تولید سرمای مناسب در کولر گازی بسیار عالی می باشد.

نحوه شارژ کردن کولر گازی با گاز R410a در این مطلب به صورت کامل توضیح داده می شود و می توانید هرگونه سوال را در این زمینه از قسمت نظرات ازما بپرسید.

در توضیحاتی که در بالا به شما عزیزان داده شد شما آشنایی نسبتا خوبی را به گاز R410a پیدا کردید و باید بدانید که این گاز در حال حاضر جزو بهترین روش شارژ می باشد و برای کولرگازی اینورتر نیز استفاده می شود.

شروع کار : آموزش شارژ گاز R410a

درصورتی که دارای کولر گازی اینورتر هستید و یا قصد دارید تا یک کولر اینورتر را شارژ گاز و یا اقدام به تعمیر کولر گازی کنید در وحله اول باید به سراغ برچسبی که بر روی کولر وجود دارد مراجعه کنید تا از میزان شارژی که دارد و همچنین نوع شارژ گازی که در داخل آن می باشد مطلع شوید.

نحوه شارژ گاز R410a

به عنوان نمونه نوع گازی که در برچسب وجود دارد و مقدار گازی که می گیرد را برایتان نوشته ایم.

1.10KG REFRIGERANET (R410A

پس از این که از نوع شارژ گاز R410a مطلع شدید حال نوبت آن است که متوجه شوید که کولر چقدر گاز دارد آن نصف هست و یا کامل خالی می باشد؟ درصورتی که نمی دانید چگونه باید آن را متوجه شوید به آموزش شارژ گاز کولر گازی مراجعه کنید و آن را به صورت کامل مطالعه کنید.

بعد از برسی و انجام موارد بالا شارژ گاز R410a را می توان به دو روش انجام داد :

  1. وقتی که کولر گازی خالی از شارژ گاز می باشد.
  2. کمبود گاز کولرگازی اینورتر و قصد پرکردن آن با گاز R410a

خالی بودن کولر به‌صورت کامل از گاز

درصورتی که کاملا آگاه شده اید و می دانید که کولر گازی از شارژ گاز خالی است بهترین روش استفاده از روش گاز وزنی می باشد که با استفاده از ترازو مقدار کافی اقدام پر کردن سیسنم می کنید.

نکته : همانطور که در بالا گفته شد برای فهمیدن نوع شارژ گاز باید به برچسبی که بر روی کولر وجود دارد مراجعه کنید.

باید بدانید که مقدار گازی که بر روی برچسب زده شده است تنها برای 5 متر لوله کافی می باشد و درصورتی که از 5 متر لوله بیشتر استفاده می کنید برای هر متر 20 گرم شارژ گاز اضافی باید بزنید.

در ادامه با آموزش شارژ کردن کولر گازی با گاز R410a می پردازیم و یک نکته ای را باید بدانید : بهترین روش برای شارژ گاز کولر اینورتر یا کم مصرف استفاده از روش گاز ترازو می باشد اما اگر آن را نداشتید می توانید از روش دیگر یعنی گیج مانوفیلد به مقدار استاندارد ۱۱۰ PSI تا ۱۲۰ PSI اقدام به زدن گاز در سیستم نمایید که البته این مقدار از شارژ گاز برای مواقع ای است که دمای او اواپراتور ۲۷ درجه باشد و دمای بیرونی آن یعنی کندانسور که در بالای پشت بام و یا پشت پنجره قرار دارد 25 درجه باشد (سانتی گراد) و نکته دیگر که مهم است باید در هنگام شارژ به دلیل مایع بودن گاز آن را برعکس نمایید مانند تصویر زیر :

موتور کولرهای گازی اینورتر فرکانسی می باشد و به هیچ عنوان نمی توان آن  را با آمپر دستگاه شارژ کرد چراکه کمپرسور به دلیل فناوری ای که دارد و یا دستوری که صاحب کولر به آن می دهد دور موتور آن برای دما های مختلف همیشه در حال تغییر می باشد! به عنوان مثال : در حال حاضر دور موتور 6 آمپر بوده اما سه ثانیه دیگر دور آن به 1 امپر تغییر می کند و این روش برای شارژ گاز R410a مناسب نمی باشد.

آموزش شارژ گاز R410a

کمبود گاز در کولر گازی اینورتر R410a

وقتی که شما با دستگاهی رو به رو می شوید و متوجه می شوید که بنا به دلایل مختلفی مانند داشتن نشتی و یا هر علت دیگر شارژ گاز کم شده است ابتدا باید اقدام به عیب یابی آن کنید و پس از رفع مشکلات در جهت نشتی اقدام به شارژ کنید.

نکته : گاز R410a با گاز r22 متفاوت است و ما به شما توضیح خواهیم داد :

همانطور که ما به شما عزیزان توضیح داده ایم گاز R410a از دونوع گاز تشکیل شده است و درصورتی که نشتی پیدا کرده اید از کجا باید فهمید که کدام نوع گاز بیشتر خالی شده است؟ نیاز است چه گازی را به کولر بزنیم؟

برای این که بهترین کار و یکی از اصولی ترین راه را برای اینکار انجام دهید می بایست اگر گاز بیشتر از 15 درصد خالی شده بوذ به صورت کامل آن را خالی نماییم و پس از خالی کردن اقدام به به شارژ گاز R410a کنیم ولی اگر از 15 درصد کم تر گاز خالی شده است می توانید با زدن گاز مایع یعنی R410a اقدام به پر کردن سیستم کنید.

شارژ گاز R410a کولر گازی اینورتر که در بالا ما به شما توضیح داده ایم بهترین کاری است که می توانید انجام دهید! اما در کشورمان تعمیرکاران درصورت وجود همچنین مشکلاتی اقدام به خالی کردن گاز نمی کنند و همان را به اندازه ای شارژ می کنند و ما قصد داریم تا در رابطه با ضرر این کار برای کولر اینورتر توضیح دهیم :

  • دیگر نمی توان از سیستم سرمای قبل از این کار را انتظار داشت
  • پس از مدتی استفاده کمپرسور می تواند با این کار صدمه ببیند
  • پس از مدتی روغن کولر گازی را فاسد می کند

و با وجود این مشکل قطعا مشتری پس از مدتی نارضایتی خود را به شما اعلام می کند و دیگر به هیچ عنوان با شما برای انجام سرویس کولر گازی و یا موارد دیگر تماس نمی گیرد! در این مطلب نحوه شارژ گاز R410a کولر گازی اینورتر را یاد گرفتیم.

قبل از انجام شارژ گاز R410a به نکات مهم زیر توجه فرمایید :

  • ابتدا اقدام به برسی علت خالی شدن شارژ گاز کنید
  • قبل از انجام هر کاری ابتدا سیستم را حتما وکیوم نمایید
  • گاز R410a  بصورت مایع بوده و برای زدن شارژ باید کمپسور R410a برعکس شود
  • وقتی که برای شارژ گاز گیج مانوفیلد را انتخاب کردید باید از گیج فشار گاز بالا استفاده کنید چراکه این گاز دو برابر R22 می باشد.

ما در آموزش شارژ گاز کولر گازی اینورتر سعی کردیم تا به زبانی ساده اقدام به آموزش گام به گام گاز R410a کنیم و اگر در این باره سوالی دارید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

درباره گاز R410a بیشنر بدانیم

باید بدانید که کولر گازی های اینورتر همگی از این گاز جدید و استاندارد استفاده می نمایند که حداقل خطر را برای لایه اوزون دارد. این نوع گاز بسیار مناسب می باد چراکه در جذب گرما و همچنین رهاسازی آن خیلی بهتر از نسخه های قبلی خود عمل میکند و حتی کمپرسور های بهینه شده و یا جدید که با گاز R410a نیز کار می کنند توانایی بسیار بیشتری در تولید سرما دارا می باشند.

البته جالب است بدانید که کمپرسور های جدید که در بالا گفته شد کمتر دچار خرابی می شودند چراکه از فناوری Over Heat بهرمند می باشند و البته R410 مقدار بسیار کمتری شارژ نیاز دارد تا کاملا پر شود و آماده استفاده شود و در همین موضوع نیز بهینه شده است.

در صورت استفاده از R410 باید بدانید که طول عمر قطعات و همچنین عملکرد کولر گازی بسیار بهتر می شود چراکه جنس این نوع گاز بسیار بهینه تر از نسخه های دیگر و قبلی خود می باشد.

موتور و یا کمپرسوری که در آن مبرد R410 استفاده شده است توانایی بیشتری بر فشار در لوله ها دارد و با این نتیجه سرما دهی بسیار مطلوب تر و بهتر خواهد شد.

نحوه شارژ گاز R410a

باید توجه داشته باشید که در هنگامی که می خواهید اقدام به شارژ گاز نمایید در صورتی که بیش از 15 درصد از گاز خالی شده باشد باید اقدام به خالی کردن کامل مخزن نمایید و سپس مجدداقدام به شارژ مجدد و کامل کنید و پس از انجام کار به صورت دقیق برسی نمایید که دیگر هیچ نشتی وجود نداشته باشد چراکه در صورت داشتن نشتی گاز خالی خواهد شد.

در کولر گازی های اینورتر که از گاز R410a استفاده می شود در صورتی که دقت کرده باشید قدرت سرما دهی آن ها بیشتر می باشد و مانند نسل های قدیمی خود برای لایه اوزون خطرناک نمی باشد و یکی از عوامل گرم شدن زمین نیز درصورتی که استفاده از کولر گازی های نسل قدیم مورد استفاده قرار می گرفت گاز r22 بود که خوشبختانه این گاز تا سال 2020 کاملا از چرخه تولید کناز گذاشته خواهند شد.

تیم تولید محتوای آذین سرویس در صورتی که سوالی در زمینه نحوه شارژ گاز کولر گازی اینورتر در قسمت نظرات بپرسید در کمتر از 10 دقیقه پاسخگویی خواهد کرد.

مطالبی که بهتر است آن را برسی نمایید :

درصورتی که در زمینه نحوه شارژ گاز R410a کولر اینورتر سوالی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید



نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نادر گفت:

    بسیار عالی

  2. یعقوب گفت:

    باسلام برای تخلیه کامل گاز 410 راهکار خاصی هست ایا روغن کمپرسور خارج نمیشه؟ ممنون از سایت خوبتون

    1. ادمین گفت:

      با سلام لطفا این مطلب را تا آخر بخوانید چراکه توضیحات کاملی در آن وجود دارد و حتما به پاسخ خود در رباطه با آموزش شارژ گاز کولر گازی اینورتر خواهید رسید.

  3. حمزه گفت:

    با سلام وخسته نباشید ممنون از راهنمایهای خوبتون.برای شارژ کردن اسپیلت با گاز 410 شیلنگ کپسول گاز را باید به لوله رفت زد یا لوله برگشت (کلفت)…2 موقع شارژ پیچهای النی شیر باز باشد یا بسته 3 موقع وکیوم کردن کل دستگاه شیر های النی در چه وضعیتی باید باشند ممنون از راهنمایی شما…

    1. ادمین گفت:

      با سلام ممنون از این که از سایت ما دیدن کردید. باید بدانید جهت شارژ گاز اسپلیت هایی که گاز 410 دارند باید کل گاز رو خالی کنید و پیچ های آلنی باز باشد و کل سیستم را وکیوم کرده. وسپس با ترازو گاز را به صورت مایع شارژ کنید.

  4. احمد فیلابی گفت:

    سلام بر شما
    اولا از بابت به اشتراک گذاشتن تجاربتان سپاسگزارم.
    دوم اینکه در جایی توضیح داده اید برای شارژ گاز کمپرسور را برعکس میکنیم . فکر میکنم منظورتان باید کپسول مبرد باشد.
    سوم اینکه در خصوص تشخیص 15 درصد ایا راهکاری وجود دارد?
    چهارم در خصوص تست صحیح سیستمی که نشتی داشته توضیحی نفرمودید.
    پنجم اینکه دمای بیرون و دمای اواپراتور تعیین کننده مقدار گاز مورد نیاز است یعنی هیچگاه نباید در دمای 25 درجه بیرون کولر را فول شارژ کرد . ممنون میشم در این خصوص هم بیشتر توضیح داده شود

تماس با ما

تماس مستقیم با کارشناس (لمس کنید)