×

ما در تمام نقاط تهران شعبه داریم

در کمترین زمان ممکن تعمیرکاران ما در خدمت شما خواهند بود

ثبت درخواست تعمیر فوری

کمپرسور اینورتر یخچال : بررسی عملکرد، مزایا و تفاوت آن با کمپرسورهای معمولی

7 شهریور 1398 توسط

کمپرسور اینورتر یخچال یکی از مهم ترین قطعات تشکیل دهنده ی این وسیله ی خانگی ضروری است. به دلیل وجود سوالات زیاد در رابطه با آن تصمیم گرفتیم تا بررسی کاملی از نحوه ی عملکرد کمپرسور اینورتر یخچال، تفاوت آن با کمپرسور های معمولی و مزایای آن تهیه کنیم. با آذین سرویس همراه باشید.

موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

موتور یا کمپرسور یخچال یک قطعه به رنگ سیاه است که معمولا آن را پشت یخچال و در پایین آن قرار می دهند. کمپرسور ها از پیستون، میلنگ و چند سوپاپ تشکیل شده اند که با انجام کارهایی خاص کار خود را که ایجاد سرما برای یخچال است به درستی انجام می دهند. مثلا میلنگی که داخل موتور یخچال است پیوسته در حال چرخیدن است که این چرخش باعث می شود پیستونی که داخل کمپرسور است مانند یک تلمبه عمل کند و باعث باز و بسته شدن سوپاپ ها شود. باز و بسته شدن سوپاپ ها موجب به جریان در آمدن گاز در داخل لوله های یخچال و سیلندر های موتور می شود.

در کل وظیفه اصلی موتور یا کمپرسور، فشرده کردن گاز است. به این صورت که کمپرسور گاز سردی که در یخچال وجود دارد را فشرده می کند و آن را به حالت مایع در می آورد و بعد این مایع داخل کانال های یخچال حرکت می کند. این فرآیند ها باعث سرماسازی که اصلی ترین کار یخچال است می شوند.

کمپرسور اینورتر یخچال

کمپرسور اینورتر یخچال

کمپرسور اینورتر دیجیتالی

کمپرسور اینورتر دیجیتالی نوعی کمپرسور جدید است که همان کار قبلی را انجام می دهد اما برای اینکه تلفات انرژی را تا حد امکان کاهش دهد، مسیر حرکت پیستون داخل آن خطی است. فرق کمپرسور های دیجیتالی اینورتر با کمپرسور های معمولی این است که کمپرسورهای معمولی سر و صدای بسیار زیادی دارند اما کمپرسور های اینورتر دیجیتالی بدون صدا کار می کنند و مصرف برق را هم به مقدار زیادی کاهش می دهند. یک تفاوت دیگر آنها هم این است که کمپرسورهای معمولی دو سیم پیچ دارند و یکی سیم پیچ اصلی و یکی هم سیم پیچ کمکی می باشد.

پیشنهاد مطالعه : تفاوت کمپرسور های روتاری، اسکرول و پیستونی

اما در کمپرسورهای اینورتر دیجیتالی سه سیم پیچ وجود دارد که همه شان اصلی هستند و اندازه و قطر آنها هم یکسان است. این کمپرسورها را کمپرسورهای سه فازی می نامند و برای راه اندازی آن به یک برد الکترونیک اینورتر نیاز است.

کمپرسور اینورتر یخچال دیجیتالی چگونه کار می کند؟

نحوه کار کمپرسوری که تکنولوژی اینورتر دارد مانند شتاب دهنده اتومبیل ها است. وقتی ماشین نیازمند سرعت بیشتر باشد شتاب بیشتر هم می خواهد و بالعکس. در ماه های گرم تابستان که نیاز به سرمای بیشتری است، کمپرسور با نهایت توان خودش کار می کند و مصرف برق آن هم از همیشه بیشتر است. اما در فصول سرد که بار سرمایی کمتر است، قدرت و برق مصرفی کمپرسور هم کمتر است. حتی این نوع کمپرسور ها تفاوت دمای بین شب و روز را در تابستان حس می کنند و شب ها با سرعت کمتری کار می کنند و برق کمتری مصرف می کنند.

تکنولوژی اینورتر چیست؟

اینورتر تکنولوژی است که با تغییر سرعت موتور در زمان های مختلف می تواند تا 40 درصد در مصرف برق صرفه جویی کند. کمپرسورهای اینورتر حتی وقتی هم که دما به درجه ی ثابتی می رسد خامش نمی شوند  و فقط سرعت کار کردن خودشان را کم می کنند.

 

کمپرسورهای اینورتر دیجیتال چه فرقی با کمپرسورهای معمولی دارند؟

در یخچال های معمولی اکثر کمپرسورها تک سرعته هستند و بر اساس خاموش یا روشن بودن کار می کنند و با ترموکوبل تنظیم می شوند. بیشتر آنها برای تحمل شرایط گرم تابستان طوری طراحی شده اند که بتوانند در حداکثر بار کار کنند. یعنی می توانند هم در زمستان که مصرف کم است و هم در تابستان که پیک مصرف است به خوبی کار خود را انجام دهند.

پیشنهاد مطالعه : کمپرسور روتاری چیست؟

نحوه کار کمپرسوری که تکنولوژی اینورتر دارد مانند شتاب دهنده اتومبیل ها است. وقتی ماشین نیازمند سرعت بیشتر باشد شتاب بیشتر هم می خواهد و بالعکس. در ماه های گرم تابستان که نیاز به سرمای بیشتری است، کمپرسور با نهایت توان خودش کار می کند و مصرف برق آن هم از همیشه بیشتر است. اما در فصول سرد که بار سرمایی کمتر است، قدرت و برق مصرفی کمپرسور هم کمتر است. حتی این نوع کمپرسور ها تفاوت دمای بین شب و روز را در تابستان حس می کنند و شب ها با سرعت کمتری کار می کنند و برق کمتری مصرف می کنند. با اینکه یخچال هایی که از تکنولوژی اینورتر استفاده می کنند گران تر هستند اما چون به مقدار زیادی در مصرف برق صرفه جویی می کنند از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر هستند.

مزایای کمپرسور اینورتر یخچال

کمپرسور اینورتر یخچال مزایای مختلفی دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

ثابت ماندن دما و کاهش مصرف انرژی: بارها اتفاق افتاده که وقتی درب یخچال یا فریزر مدت زمان زیادی باز بماند یا حتی زمان زیادی بسته باشد، تغییر دمای ناگهانی به وجود می آید. کمپرسور های خطی اینورتر هوای سرد را به مقدار مناسب در یخچال نگه می دارند و همزمان با کاهش صدای ایجاد شده راندمان انرژی را هم افزایش می دهند. این نوع کمپرسورها به جای درایو های رفت و برگشتی که در اکثر یخچال ها استفاده می شود از درایو های پیستون مستقیم استفاده می کنند. با این کار میزان اصطکاک داخلی نسبت به موتورهای قدیمی تر کمتر می شود. این طراحی بسیار عالی باعث می شود که یخچال فریزرها هم صدای کمتری تولید کنند و هم بازده و دوام بیشتری داشته باشند در نتیجه می توان به راحتی به آنها اعتماد کرد.

تازه ماندن محصولات غذایی: این کمپرسورها باعث به وجود آمدن کربن دی اکسید کمتری می شوند و به همین دلیل مزه و تازگی غذا از بین نمی رود.

صدای کمتر:  عملکرد بسیار عالی این کمپرسورها باعث می شود که صدایی که تولید می کنند بسیار کم باشد. تا حدی که صدای آنها در شب ها هم به سختی شنیده می شود.

کمپرسور اینورتر یخچال

کمپرسور اینورتر یخچال

مزایای کمپرسور اینورتر یخچال که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند:

موتورهای معمولی یخچال ها برای این که کار خودشان را شروع کنند به حدود 3 تا 4 دقیقه زمان نیاز دارند. شاید تصور کنید که یخچال های با تکنولوژی اینورتر به زمان بیشتری برای شروع به کار نیاز دارند اما آن ها موتور هایی با سرعت متغیر دارند که آرام آرام شروع به کار می کنند و در هنگام شروع کار به برق کمتری نیاز دارند.

موتورهای معمولی ضریب قدرتشان بسیار پایین است و در ارتباطات صنعتی و تجاری رسم است که برای موتورهای با ضریب قدرت بالا تخفیف و برای موتورهای با ضریب قدرت پایین جریمه قائل می شوند. موتوری که تکنولوژی اینورتر دارد و ضریب قدرتی آن هم نزدیک به یک است هم مصرف برق را کاهش می دهد و هم به مقدار زیادی در کاهش هزینه ها موثر است.

پیشنهادی :

 

 



نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

تماس مستقیم با کارشناس (لمس کنید)